REVOLUSI PEMANCINGAN

Teknik pancingan dasar sudah sekian lama digunakan dan merupakan teknik yang paling popular sejak dahulu lagi. Manakala teknik pancingan menggunakan gewang masih baru di kalangan pemancing masa kini. Persoalan yang sering timbul...mana satu kah teknik pancingan yang paling berkesan & extreme? Jawapannya.."TEPUK DADA TANYA SELERA".



Search This Blog

LIKE OUR Facebook

Thursday, October 8, 2009

LUBUK-LUBUK YANG BERPOTENSI

Di Sabah terutamanya di sebelah pantai barat terdapat banyak tempat yang berpotensi untuk menduga sang penghuni sungai seperti siakap putih @ selunsong, siakap merah @ ungah, tembaring, kerapu, barakuda, tanda, patin, baung, leliwa, kelah @ pelian dan udang galah.

Untuk melihat selunsong ,ungah dan kerapu menyerang anak-anak ikan diwaktu air surut, kawasan yang berpotensi adalah muara Batu 30, Lubuk UNP, muara Bongawan, muara Binsulok , muara mendahan, muara membakut dan muara Bundusan (Lempayun selalu menulis artikal di dalam Majalah Kembara Kail).

Kalau mahu menduga tembaring...ada orang berkata di sungai Papar dan rekodnya sekitar 11kg pernah dinaikkan di Kg.Buang Sayang (sebelah jambatan gantung). Selain itu juga, Sg.Papar terkenal dengan sepisis ikan air tawar iaitu ikan patin gergasi dimana rekod terbesar telah dipancing pada tahun ini 70 kg di kawasan Leepotong Papar dan 40 kg di Kg.Buang Sayang Papar (masuk surat kabar bah)

Manakala bagi menduga baung, leliwa, pelian dan lampam....lubuk yang berpotensi adalah Sg. Bongawan. Bagi menduga udang galah pula sungai yang paling berkesan adalah Sg.Bongawan, Sg.Kimanis, Sg.Membakut, Sg.Beaufort dan Veston..(AWAS...awasi gerak geri ci penuba, kalau tertangkap kita jadikan umpan sang bedal)

No comments: