REVOLUSI PEMANCINGAN

Teknik pancingan dasar sudah sekian lama digunakan dan merupakan teknik yang paling popular sejak dahulu lagi. Manakala teknik pancingan menggunakan gewang masih baru di kalangan pemancing masa kini. Persoalan yang sering timbul...mana satu kah teknik pancingan yang paling berkesan & extreme? Jawapannya.."TEPUK DADA TANYA SELERA".



Search This Blog

LIKE OUR Facebook

Sunday, December 13, 2009

TRIP BENTUKA TERDAMPAR

Tarikh 12.12.2009 adalah merupakan hari bersejarah bagi Geng Keruak Patin Afrika apabila saya, Cikgu Sudin & Amli bersama Team Ombak Biru (KOB, Snek & Fian) merjah Sg.Bentuka yang dikatakan mempunyai kezanah sungai yang banyak dan besar-besar.

BOTMAN KAMI @ SAHUR (Macam mundu bro)
Kami bertolak dari rumah beliau jam 6.30 am...dan sepatutnya jam 5.00 am, tapi kami terpaksa menunggu ahli TOB yang kesiangan tiba dari KK iaitu C snek & Fian. C Amli @ Sahur tiba bersama Cikgu Sudin tepat jam 5.00 am. Kami tiba di Jeti jam 7.30 am, tampa belenggah kamipun memnuggah barang pancing masuk ke dalam 2 buah bot yang disewa (harga sewa RM30 dan minyak sendiri manakala TOB RM60 dan minyak sendiri).


Dalam perjalanan TOB didepan menakala Geng Keruak mengikut dibelakang....tapi apakan daya malang itu tidak berbau...TOB meninggalkan kami lebih kurang 2 ke 3 KM di depan dan malang yang menimpa bot kami adalah enjinnya rosak di tengah perjalanan...dan kami terpaksa bertarung untuk menghidupkan enjin tersebut. Akhirnya kami mengalah dan kami terpaksa berehat serta mencuba nasib di sungai berkenaan....tiba-tiba...zzzzzzzzzzz bunyi kekili Sahur yang berumpankan udang hidup...main demi main akhirnya seekor ikan putih didaratkan...nampak gaya lubuk ni boleh tahan kataku. Selang bebarapa saat, giliran saya pula mendapat ragutan yang kuat...tapi mata kail yang saya gunakan patah.Tarik demi tarik akhirnya sebanyak 4 ekor putih, 4 sembilang, 1 kerapu dan 2 ekor gelama yang kami naikkan bertiga di LUBUK GENG KERUAK PATIN AFRIKA TERSADAI.

Dalam 40 minit menunggu pertolongan dari TOB...kami cuba minta pertolongan dari nelayan tempatan dan akhirnya enjin bot yang kami naiki dapat dihidupkan semula...barulah senang hati. Tidak berapa lama kemudian, TOBpun tiba...dan sempat C snek menarik barakuda...tapi tak sempat dinaikkan ke bot...barakudapun bebas.

Penderitaan kami berakhir dan kami meneruskan perjalanan ke lubuk simpang 3 sungai Bentuka...di sana kami bermain reba / rungkap...akhirnya Cikgu Sudin dapat mengcasting barakuda dan aku 6 kali ragutan kuat tapi tak dapat dinaikkan kerana ikan pantas membelit dikayu yang tengelam dan Sahur 3 kali mendapatkan ragutan yang amat kuat tapi sayang sekali semuanya dibelit kat dahan kayu. Di sana kami dapat menaikkan 3 ekor barakuda dan 4 ekor putih.

Manakala TOB beralih arah ke muara...dan mereka lebih gemar menggunakan teknik trolling dan casting. Mereka dapat menaikkan 2 ekor barakuda dan 3 ekor putih serta 1 ekor sembilang kalau saya tak silap...lepas jangan kiralah bro..

PERHATIAN KEPADA GENG PANCING .....
Kalau nak menduga Sg.Bentuka, apa yang perlu anda sediakan adalah ..

1. GPS (12 channel)
2. Minyak bot yang mencukupi (paling kurang RM30.00)
4. Bawa botman tempatan

Kalau tak anda akan sesat serta tidak mendapat hasil ikan yang diharapkan.
HARAP MAAF...BANYAK GAMBAR TIDAK DAPAT DI AMBIL KERANA TRIP KALI NI HUJAN LEBAT DAN HP BEKU MASUK TONG AIS...

No comments: