REVOLUSI PEMANCINGAN

Teknik pancingan dasar sudah sekian lama digunakan dan merupakan teknik yang paling popular sejak dahulu lagi. Manakala teknik pancingan menggunakan gewang masih baru di kalangan pemancing masa kini. Persoalan yang sering timbul...mana satu kah teknik pancingan yang paling berkesan & extreme? Jawapannya.."TEPUK DADA TANYA SELERA".



Search This Blog

LIKE OUR Facebook

Wednesday, September 9, 2009

Gewang & Rod Casting Ku Baru (10.09.2009)

Tepat jam 10.35, Bro Fian telah mengajak aku g CP untuk mengambil seluar jens yang kami tempah 2 minggu lalu. Sampai di CP, saya dan Bro Fian terus gi kedai jahit Armani.Lepas kami mengambil seluar tersebut saya mengajak Bro Fian meninjau-ninjau kedai pancing bersebalahan kedai jahit tersebut.

Taukey kail; apa mau dan apa cari?
Aku ; tengok-tengok kawan.
Taukey kail ;yale..tiada masalah.

"Bisik hati saya - mahalnya harga gewang disini."
So apa lagi...cabutttt.............

Bro Fian ; bro kita gi Pasar Pilak...
Aku ; Ok bro..boleh aku gi tengok gewang kat kedai pancing Kota Merin.

Taukey kail; hello..mau cari rapalake?
Aku ; Ya..mana yang bagus untuk casting?
Taukey Kail ; semua bagus..laut atau sungai?
Aku ; Sungaile..
Taukey kail ; pilihlah...semua ada......
Aku ; Tengok-tengok dulu....(saya tak beli gewang tapi beli box rapala RM9.90 dan Majalah Kembara Kail Bil.14 RM12.50, nak tengok sepupu menaikkan kakau Kota Klias iaitu saudara
Lempayun@Cikgu Osman)
* Di pendikkan cerita......gewang kat kedai ini murah RM2.00 berbanding gewang kat kedai KBS.
Selepas dari kedai Kota Merin, saya terus gi RHB Bank bayar hutang kereta. Lepastu Bro Fian juga gi Bank MayBank dan Cimb Bank.

Bro Fian ; Bro mana kita mau gi lagi?
Aku ; kita gi kedai pancing KBS kat Jln.Lintas.
Bro Fian ; Ok Bro..
*Tiba di sana apa lagi rambangle mataku ini untuk memilih gewang yang berbagai rupa. Hasilnya RM149.00 terlepas daripada dompet. Tak pe,rezeki mana-mana ada...yang penting niat dihati kesampaian untuk casting di Sg.Benoni Batu 30 subuh ari anam ni.
Gewang yang ku beli :
i.Hinomiya Lure Series (Merah Putih)
ii.JT-100 (Shinoya)
iii.Eupro
iv.Rodford ; Zero Minnow (Floating)
v.Rodford;Flat Pete Shad (Floating)
vi.Hinomiya Lure Series (Oren)
Rod Castingku :
i. Pioneer (Perfect Cast Heavy) - Power Grapihite. Line Class : 10-12kg.

No comments: